Tuesday, November 27, 2012

Cerita pantun

Arakian

Meon pun duduk kat pangkin rumah sambil menghisap rokok daun....sambil-sambil dia duk mengenangkan rencah orang ni jam berpantun...dia teringat dulu-dulu, arwah nenek dia nak menegur, dia gunakan pantun...kalo dia bermain galak nowh, kendian terhanggul kepala dia kat jenang pintu, nenek dia pun tarikla dia..duduk kat riba...sambil bacakan jampi...
"putu tangkal balik pintu, budak nakal memang cenggitu...pfuuhhhhhhh..."
dulu dia pikir punyala mujarab jampi nenek dia tu...tapi bila dah besor sikit, baru dia paham...nenek dia menegur dia dalam pantun tu...

Meon pun teringat masa sekolah dulu-dulu, cikgu mengajor dia pasal pantun....dikatanya pantun tu rima dia abab...tapi...ha....ada tapi ek....kalo diperhatikan, pantun yang betul-betul sempurna, bukan kat hujungnya jek yang berima..tapi kat tengahnya pun ada...jadik cikgu dia pun bagila contoh pantun empat kerat yang biasa kita dengor...
"Pulau pandan jauh ke tengah,
   Gunung daik bercabang tiga;
 Hancur badan dikandung tanah,
   Budi yang baik dikenang juga."
tu tak dikira pantun dua kerat yang paling selalu kita dengor dah hapal...."Siakap senohong gelama ikan duri, bercakap bohong lama-lama mencuri."..sampai ni jam Meon ingat apa yang cikgu dia ajor...

Masa meminang bini dia dulu pun, bapak dia kata kena berpantun...tapi tak pulak Meon tau apa kenama pantun yang digunanya tu....almaklumla ek...masa minang,yang jantannya tak patut ikut sama...jadik dia dapat cerita jek la...bila dia tanya pantunnya, bapak dia pulak tak ingat...maklumla...pantun karang spontan...takde sedia-sedia awal....tak macam orang ni jam nak minang...terus jek "dipendekkan ceritala.saya ni datang nak minang anak encik..." sungguh tak menarik....

dan Meon pun teringat bebaru ni dia tertengok kat talibesen....ada cerita yang cuba nak menggalakkan guna pantun balik...tapi apa yang didengor tu bukannya pantun tapi macam rap pulak...manakan tidak...tang rima last jek abab...tak macam yang dia belajor dulu....macam
"pergi ke johor tangkap kelkatu,
 assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh."...kepala tongkek dia pantun cenggitu kata Meon didalam hati walaupun dia tengah ketawa terkekek-kekek...
sambil duduk menghayati rokok daunnya tu, Meon berfikir....entah apa jadikla besok-besok pantun melayu ni....entah-entah, dah pulak orang buat pantun pembayang dalam bahasa melayu, maksudnya dalam bahasa omputih....mungkinla ek....

Nota Hangit : Bercakap berbahasa tu cantik...tapi kalo berpantun, lagi menawan...ye tak?

2 comments:

|arieza| said...

klu bpntun skali skala ok lg. klu dibuatnye berpantun tu dijadikan bhsa seharian. mau lenguh jugak lidah n bibir hehehe

Along Tapa said...

|arieza|

tapi tak ke rasa sehati sejiwa...sorang tukang bagi pembayang sorang tukang bagi maksud..haha..

aku pun tak larat sebenornya kalo pantun straight..last2 terlupa nak cakap apa..