Monday, November 08, 2010

Kurang hajor ke kurang di ajor??

Selamat hari ni

hari ni aku nak cerita pasal pe'el sesetengah ni la ek...aku faham la ada sesetengah orang ni memang tahap mesra, ceria dan sporting dia tu tahap cipan sampai ko boleh main pijak-pijak jek dia....tapi kan korang tau...kita bangsa melayu ni, ada adab sopan, tata susila, budi bahasa kita...dari kecik lagi kita dah diajor...jumpa orang, hormat...cakap dengan orang tua, hormat....cakap dengan member sebaya, jangan tinggi diri....cakap dengan budak-budak, toksah bongkak...dah tu, tak reti-reti lagi nak berbahasa??ke korang memang tak reti bahasa??sampai aku tulis kat dalam blog ni pun dalam bahasa yang agak kasor bunyik dia...

  • kengkadang aku faham niat ati korang nak berguro...okla...aku bukan tak suka berguro...semua orang suka berguro..tapi kengkadang kita reti la limit nak berguro tu cemana...cam kalo ko menganjing orang pun, sekali, ok....berguro....dua kali, berguro...tiga kali, berguro ke??lebih dari tiga kali...kurang ajor betul...nak-nak kalo yang buat pe'el ni bebudak...memang kalo orang tua-tua dulu, korang ni dah sah-sah kena bambu teruk....
  • ada gak yang kengkadang tu tak perasan apa yang diorang buat tu buat orang lain terasa ke sakit hati ke...aku pun kengkadang tak perasan buat orang sakit ati...tapi, kalo dah ko tengok orang layan ko lain macam jek, tak pun orang terus terdiam dari riuh-riuh, ko pun tak reti-reti nak reti-reti kan diri ko berenti dari bercakap??ke korang nak tunggu penampor siam naik kat muka baru ko nak reti yang orang tu dah mula naik hangin dengan ko??tak pun kalo dalam istilah FB yang aku takde tu, takkan nak tunggu orang ban ko dari page baru ko nak tergedik-gedik mintak mahap??
  • lepas tu lak ada sesetengah orang rasa kononnya cool la sound orang guna stail perli-perli.contoh macam korang bengang dengan mamat ni sebab sanggah pendapat ko...lepas tu ko pun ikut hatila cakap secara opennya...adala kan sesetengah orang tu kan...tak kisah la dia tua ke muda kan...tapi kena la respek kalo orang lain bercakap ke, bagi pendapat ke...janganla nak sanggah tanpa pikir dulu....huh!!aku respek kebodohan ko tu...bajet cool la korang sound orang cenggitu..korang kat rumah memang takde cermin ke??aku sendirik pernah counter masalah cenggini bai...sebagai ketua, biasala kengkadang ada orang yang lagi berpengalaman dari kita kat dalam grup...tak kira la tua ke muda....dan bila korang bagi pendapat, diorang sanggah, apa salahnya kalo korang ambik dulu pendapat tu...tak pun korang pikir kan dulu kenapa dia sanggah..sebab tula kita diberi kemudahan oleh tuhan nak berkomunikasi...kalo ko tak suka orang sanggah pendapat atau idea ko, buat kije sorang-sorang....
  • yang ni lak memang satu pantang betul...pantang kena tegur, melenting...tak tegur, bila terbabas, melenting sebab orang tak tegur....jadik cemana layak aku nak tegur ko ni???karate tengkuk ko bagi pengsan lepas tu bubuh memori kad dalam kepala otak ko supaya dapat read semua benda yang aku nak tegur ke??kalo cenggitu, ko semayang pegila mintak kat tuhan naikkan taraf hotak ko tu....dah macam budak sekolah tadika...takde timbang tara...elok lagi budak tadika sebab kalo kita tegur, dia reti nak amik pendapat...
  • ni satu lagi perangai yang aku tak faham langsung...asal kena marah, bikin story panas...buat cerita kat orang kesana kesini...asal kena tegur, buat cerita sedih canang sana sini nak tutup silap sendirik...jaga-jaga oi....arini ko ada la backup orang percaya cakap ko...lelama besok, bila ada terjadik satu peristiwa, lepas tu semua cerita bohong ko tu terbongkar sehelai sehelai, mana ko nak bubuh muka ko??sorok dalam guni padi??
  • ni satu lagi perangai bangsat bangsa mana dia korek ntah...bila tengok orang tu naik ke, orang ni naik ke, bila tengok orang ni macam nak berjaya ke, orang ni tak berjaya ke...tak kira la sape pun ko...pakcik jual nasik lemak ke, petani moden ke, ahli politik ke, kenapa mesti nak cari kesalahan orang tu sampai ke dalam bijik kelentit  lobang cacing sekalipun??tak boleh ke berlagak profesional...lu buat kije lu, gua buat kije gua...lu untung eh??lu power eh??takpe...kalo lu power arini, besok gua power dua kali...kalo lu power dua kali, gua power rangers...kalo lu power rangers, gua otromen taro la....haaa..ini semangat la nak...berlomba-lomba nak majukan diri...nak tak habis-habis nak downkan orang...lepas tu bila orang tu down, hentam gelak ramai-ramai...ko memang perangai bangsat la bai...menatang pun tak sebangkai perangai korang ni....
ingat bai...pepatah arab ada kata.."lidah lebih tajam dari pedang"...orang melayu ada kata "kerana pulut santan binasa"... aku kata.."lu tunjuk lu punya berantai arini bai, besok pagi lu jangan terkejut gua bawak besi berani.."

notahangit: aku memang rasa nak ajor-ajorkan jek orang yang kurang ajor ni...agak takde akta untuk orang kurang hajor ni ke??pegi bentangkan kat parlimen kalo korang ada telor berani...
 

No comments: