Tuesday, March 29, 2011

Laa...ni apa kenama lak "kebijaksanaan"nya ni...

Arakian

Beberapa hari yang lepas, aku duduk baca sebuah majalah yang dah agak lama gak la ada kat rumah aku...just aku sendiri tak pernah perasan majalah ni ada kat rumah aku...almaklumla ek...memang pe'el aku jarang nak amik majalah baca...kalo orang letak buku ke, sok kabor ke, rajin jek aku nak mencapainya....lepas tu aku terpandang satu article yang tajuk dia "Jabatan Agama Islam mempertimbangkan haramkan penggunaan cuka wain"...dan aku anggap kalo betul apa yang orang ni claim Jabatan Agama Islam kita nak haramkan benda ni, aku nak cakap aku tak setuju langsung dengan tindakan diorang...kenapa?aku akan sentuh kat bawah nanti..just aku nak cakap tu memang satu tindakan yang bongok dan takde kepala hotak...meh kita tengok apsal cuka WAIN tu tak boleh diharamkan...
  • kalo diikutkan dari mentaliti penulis ni, dia memang jenis manusia yang menggelabah dengan perkataan wain, spirit, tonic atau apa-apa jek yang berkaitan dengan alkohol...meh sini aku bagitau ek bro...sepanjang 8 tahun aku belajor kat sekolah agama dulu, aku tak pernah lupa ustaz aku cakap..."arak itu haram...tapi ianya tak menjadik haram apabila ianya telah bertukor rupa(menjadik cuka)....dari masa tu aku dah tau dah kebanyakan cuka tu memang dibuat dari arak dan ianya tak dihukumkan haram...
  • kenapa cuka tak haram? mari kita balik pada basic agama ek...kenapa arak diharamkan dalam Islam? sebab jika kita minum arak, ianya akan memudaratkan akal katanya...maksud dia apa? bila kita minum, kita akan jadik mabuk...dan bila kita mabuk, boleh ke nak beribadat nanti??alang nak berdiri tegak pun tak boleh..ni kan pulak nak berdiri sembahyang atau duduk baca quran...kan? abis tu kenapa lak cuka tak datang haram? sebab pernah ke korang dengor orang jadik mabuk minum cuka?

  • dan akan ada lak manusia yang agak bijak beragama keluorkan ayat kata fatwa dan mengatakan dalam quran dah kata minum arak atau yang bersangkutan dengannya tu haram...wahai sedara yang bijak laksana, kalo korang bukak quran tu, dan carik dalil pasal pengharaman arak ni, dia letakkan namanya sebagai "Al-khamru" dan perkara yang seangkatan dengannya...tu kalo dimelayukan, maksudnya barang yang memabukkan/mengkhayalkan/melalaikan dan yang seangkatan dengannya..

  • so dari ayat kat atas tu, kalo la kita ni jenis manusia yang betul-betul berfikir, kenapa diorang nak sibuk haramkan cuka yang dah tentu tak memabukkan...memangla dia dibuat dari alkohol tapi lepas dah diproses, kalo orang togok satu botol pun takdenya diorang mabuk minum benda tu...kalo perhatikan ayat tu, kenapa tak diharamkan jek penggunaan televisyen, internet, radio dan benda-benda yang memabukkan/mengkhayalkan/melalaikan yang lain?? ke diorang ni TAKUT kehilangan KESERONOKAN?

  • jadik, ni nasihat aku kepada sape-sape yang berkenaan tu ek...takyah la nak sibuk dengan benda yang remeh-remeh ni...padahal banyak jek lagi benda yang lagi terang dan besor nampaknya tu korang buat buta jek...ramai orang yang duduk mengawan macam binatang, tak pulak dia sibuk-sibuk kan...makin ramai lak yang mendaftar kat dalam Sekolah Harapan tak lak diorang risokan...benda cenggitu yang disibuk-sibukkan...kalo terasa syak, tinggalkan..takyah nak war-warkan satu dunia mengharamkan benda tu...ingat ek..orang selalu bising hukum menghalalkan benda yang haram....tapi apa hukum mengharamkan benda yang halal??benda tu saling berkait...tak lari kemana..reti??
jadik korang, bak kata Dato' Dr. Fadzilah kamtumi, renung-renungkan dan selamat beramal...hehe...

notahangit: arak tu haram...jadik cuka tu pun haram sebab dibuat dari arak...BONGOK!!! baik ko kata dapat duit gaji tu haram sebab dah bercampur dengan benda dari hasil arak dan judi tak termasuk benda haram yang lain tu....tergedik-gedik gak mengejor nakkan duit gaji tu...pukimak la..

    8 comments:

    Shajia Niueda said...

    huiyoooo.
    notahangit tu saya suka.
    10 bintang! hahaha

    Along Tapa said...

    littleBig

    wahhh...berjiwa panas gak ko ni ek...

    faizura rahman said...

    bersemangat aku baca..tp smp kt 2 perkataan terakhir dlm nota hangit tu, aku terus lupa ape yg aku baca kt atas td~! haish ko! haha..

    btw, mana ade org mabuk minum cuka ek..internal bleeding myb la psl bnd tu berasid n 'tajam'..haha..buang masa btol~!

    Along Tapa said...

    faizura rahman

    tau takpe...nak2 kalo ada melaun yang bangang pegi telan cuka getah...haha...ko dapat tangkap tak lawak ni??heee~

    noa said...

    apalagi hantar ar surat ke-tidak-puas-hati-an ko ni kat editor majalh tu

    nanti ko glamor
    pastu nanti aku leh tumpang glamer ko ^^

    ENTRY HOT : Tak Boleh

    Along Tapa said...

    nora

    haha...kang jadik macam aku hantor komen kat website berita harian...haram diorang nak publish...huhu

    Shajia Niueda said...

    semestinya.
    tiap2 hari panas kt kelas itu even ada aircond. hahaha

    faINa989 said...

    kira haramlah cuka wain tu kalau x mengikut ALONG TAPA? hehe..