Tuesday, August 09, 2011

Fuuuuuuuuuuuu

Arakian

puas dah aku speaking kat entri lepas...kembali kepada mode bahasa kebangsaan...hehe..hari ni aku nak sampaikan benda yang aku tak faham terjadik kat siaran TV skang ni...biasala kan...bulan ini kita namakan sebagai bulan puasa dan kita pun tau siaran TV kita skang ni semua dah menjadik ASTRO OASIS...sentiasa ada cerita berunsurkan Islam dan pengajaran dan dah makin kurang cerita yang tayang lurah...ianya satu perubahan yang agak menyakitkan sikit bagi aku sebab aku tak dapat nak cuci mata dan mengurangkan pahala..tapi bagus gak la kan....peringatan untuk aku...

tapi apa yang membuatkan aku terkeluor perkataan kat atas tu, bila aku tengok beberapa movie yang ditayangkan sempena bulan puasa ni....cam biasa la...kat rumah aku memang takde ASTRO sebab nama pun rumah sewaan kan...lagipun berkemungkinan tahun depan aku dah berambus dari bumi berTUAH ni....tak kisahla dengan hal bumi berTUAH ni..yang aku kisahkan pasal siaran TV tula...

pada permulaan cerita memangla best....penuh dengan nasihat dan pengajaran sepanjang menjalani puasa..yang puasa yang yuk, dapat bahana dia, yang buat perangai taik masa bulan puasa, kena bahana dia...yang buat jahat, terbakor berulat-ulat...seronok...tapi sampai part ending jek mesti aku tak leh blah...kenapa dan kenapa...dan kenapa mesti dihabiskan dengan takbir raya lepas tu semua orang live happily ever after??cerita dihabiskan dengan ramai-ramai duduk serumah, bermaaf-maafan dan settle segala masalah?takleh buat cerita yang lebih tragis ke??

aku tau memang kebanyakan penonton suka happy ending..dan aku tau kebanyakan kita ada mentaliti nak mengajor orang kita bahawa apa-apa pun jadik, kita boleh selesaikan kalo kita bermaaf-maafan...kalo yang tak buat happy ending pun, diorang buat cerita orang yang buat jahat tu mati....dan itu perkara yang sangat tipikal...aku dahagakan satu cerita yang tragis dan bagi kesan "aaaarggghhhhh...cerita ni memang buat aku mindfuck sampai memancut-mancut..."..agak-agak ada tak producer kita yang berani buat cerita cenggitu??

okla...aku rasa cam tak elok lak kalo aku tak bagi contoh-contoh ending yang agak tragis...apa kata instead of kita matikan karakter jahat, kita bior orang jahat tu hidup...haaa....at least kita dapat pengajaran kalo nak hidup kat dunia yang makin fuck up ni, berlagak mulia memang buat kita kojol dengan pantas...tak pun kita buat ending yang orang yang dah kena balasan kaw-kaw badan terbakor berulat-ulat tu tak end up mati atau hidup dalam seksa...tapi kita buat ending yang orang yang dianiaya oleh orang yang terbakor tu yang mati tak pun rupanya semua kije jahat yang orang terbakor tu terjadik sebab dia yang rancang...bolehkan??tak pun, part ending orang bermaaf-maafan dipagi raya tu diubah jadik orang yang dianiaya tu datang rumah dan bunuh semua orang yang buat jahat dengan dia dan ending dia dengan orang tu berdiri berlumuran darah dengan parang ditangan berserta dengan sengihan puas kat muka dia...barula fuuuuuuu....

tapi bila aku pikir balik, kita kena gak consider yang jabatan penapisan filem kita memang dipenuhi dengan manusia yang sangat berotak tipikal...diorang takkan terima satu movie yang ending dia tak tipikal dan tak menepati jangkaan diorang....so macam aku cakap la..kita akan terus disogok dengan cerita yang sama jek sampai bila-bila kat TV...

notahangit: sejak bila yang aku concern sangat dengan movie yang tayang kat TV lak ni??hahaha...

No comments: