Friday, July 15, 2011

Fasting: some of these things are quite nonsense isn't it?

Arakian

aku rasa tak payah aku nak cerita lebih-lebih pasal bulan puasa punya persediaan ni...sebab aku dah cover kat GB tadi...tapi aku nak share pasal benda-benda yang selalu orang kaitkan tentang bulan puasa yang aku rasa agak nonsense bila orang cakap...bukannya aku tak bersetuju dengan statement tu tapi aku tak bersetuju dengan valid atau tak ayat tu diorang gunakan...so, meh aku kongsi beberapa statement yang aku rasa cam tak berapa sesuai digunakan...nak-nak oleh orang yang berlagak sufi ni....


  1. Kita patut bergembira kerana syaiton-syaiton dirantai pada bulan puasa ni...so godaan untuk beribadat tu agak kurang dari bulan puasa...
    ayat ni memang agak famous kan??nak-nak bila dah dekat dengan bulan puasa ni....penceramah-penceramah bebas dengan penuh berleluasa duk ulang-ulang ayat ni macam satu coding program yang letak command loop tanpa ada limit....pada aku statement ni memangla betul...lagipun dah memang ada kat dalam Quran...yang jadik tak validnya ialah bila kita salahkan syaiton semata-mata sebagai alasan kita tak dapat buat ibadat dengan sempurna....aku teringat bapak aku pernah kata...memangla syaiton bersumpah yang diorang akan membisikkan kata-kata chenta kat anak adam supaya lepa dari tunaikan tanggungjawab...tapi kalo kita baca, kebanyakan ayat yang ada tu semua state yang syaiton lebih bersemangat nak goda golongan-golongan yang beriman..jadik, kita ni beriman sangat ke sampai syaiton-syaiton ni nak goda kita?? aku rasa syaiton pun malas nak pandang dah...sebab diorang pun tau...kalo tak goda pun korang memang dah secara sukarela ikut jejak langkah dia...so, apa beza pun kalo diorang kena rantai atau tak...korang tetap jadik agen yang kita panggil al-khannaz tu....
  2. kepada semua umat Islam, sama-samala kita memanfaatkan kehadiran bulan Ramadhan yang penuh berkat ini dengan memperbanyakkan ibadat dan beramal kepada Allah azza wa jalla...ni pun aku rasa agak nonsense...apa kita nak tunggu bulan puasa jek ke baru kita konon-konon nak bersifat plastik tunjuk yang kita nak banyakkan ibadat pada Tuhan??yela mungkin sebab Ramadhan ni bulan yang orang kata penuh berkat...so cemana dengan bulan-bulan lain?? back to Jahiliyah's way?? kalo kita nak banyak beramal, tak payah nak tunggu bulan Ramadhanla bai...Tuhan kita tu bukannya Perdana Menteri yang boleh kita tipu dengan buat cerita cantik dan cover up muka ata sunyum nak bagi dia percaya....rekod dan report kita dia tau...so dari kita duk plastik tunggu Ramadhan baru nak jadik orang baik, tak boleh ke kita start dari sekarang jek?? lepas tu teruskan lagi pada bulan-bulan yang lain??
  3. kita patut menghargai bulan Ramadhan dan aktiviti berpuasa ni kerana ianya mengingatkan kita kepada mereka-mereka yang kurang berkemampuan....ni satu lagi ayat yang agak fuck off....kalo korang perhati, part mana yang kita ingat pada mereka-mereka yang tak mampu ni??masa kita duk berlapor pada siang hari tu??kamonla bai....the whole concept of fasting is not restricted to the sahur period tu breaking your fast...tapi pada sepanjang hari tu...kalo korang tengok pe'el kita pun, memang takdenya kita boleh teringat pada diorang-diorang yang tak berkemampuan tu....manakan tak....sahur kita dah melantak kaw-kaw sebab takut lapor masa tempoh takleh makan tu...pastu masa berbuka pulak makan macam tak ingat dunia...pastu 2,3 jam lepas berbuka tu, kita duk melantak macam orang gila lagi..kalo tak ngonyel tak sah...part mana yang kita cuba rasa pengalaman diorang tu??kalo korang cukup nekad, tryla buat...sahur air kosong, berbuka air kosong dengan kurma...pastu toksah duk melantak lagi sampai sahur....tahan??
  4. kita patut berasa gembira dengan kedatangan bulan ramadhan kerana pada bulan inilah terdapat malam yang lebih baik dari seribu bulan...yaitu malam lailatul qadar...sama-samala kita beramal dan bangun malam supaya tak ketinggalan malam lailatul qadar ni...WTFBBQ??!!!korang suka bulan ramadhan sebab ada lailatul qadar jek ke??bapak cibai perangai korang ni...kalo cenggitu, baik la korang tak yah sibuk duk puasa, beramal sebulan....sebab lailatul qadar tu kan pada malam ganjil dihujung bulan ramadhan??baik korang beramal time tu jek...bangang...konsep lailatul qadar tu bukannya benda yang kita nak obses sangat ngeng....
  5. bau mulut orang yang berpuasa tu lebih wangi dari bau kasturi....ni satu lagi statement...memang apa yang dituliskan tu kalo diikutkan betul...aku pernah jumpa orang yang berpuasa dan mulut dia berbau kasturi tu...tapi orang tu sangat decent...tak buat benda-benda yang tak elok, kata benda-benda tak elok...and dia berpuasa pada tahap maksimum...macam yang aku cakap kat point 3 tu...yang kita ni lak, puasa tak semenggah mana, mulut pun berbau sampah makanan yang disimpan seminggu, ada hati nak mengaku mulut berbau kasturi...tak malu ke??
cukupla banyak tu...kalo lagi banyak aku comlain kang, habis semua konsep puasa yang indah-indah yang korang dengor aku taram...jadik, pengajarannya, kalo kita nak puasa jangan harapkan sangat cerita-cerita cantik tu....tapi lagi bagus kita anggap cerita cantik tu sebagai goal...bukannya apa yang kita bakal dapat setakat dengan amal tak seberapa yang kita buat tu....

notahangit: konsep ramadhan yang aku nampak kebanyakan orang buat ialah, kitorang semua terpaksa berlakon jadik baik sebab takut kurang pahala puasa...penat berlapor....cibai betul....

2 comments:

PotatoPanda69 said...

ayat bawah skali mmg best~~
^^ tp nk buat camne kan....
org baru nk tunjuk baik je time bulan ramadhan....
masuk je malam raya happy melompat2 mengalahkan syaitan2 yg tgh happy baru terlepas dari penjara.... :P
kan elok kalau truskan amalan baik sampai bila2....

Along Tapa said...

Afiq Ryunosuke

setan terlepas rantai...memangla suka...haha...