Wednesday, February 22, 2012

Aku rindu zaman bebudak

Arakian

dah semenjak makin lama aku hidup aku da mula merindukan zaman aku budak-budak...aku rasa macam makin dewasa, macam makin pointless jek hidup...makin kosong...dah takde keseronokan macam dulu...manakan tak...makin kita dewasa, makin pulak la rajin kita berfikir ke arah bermasalah...bukan nak fikir nak menyenangkan masalah...makin complicated kan keadaan..aku rindu masa zaman budak-budak dulu...serius....

masa dulu, otak aku tak terfikir pun pasal duit...kalau ada, ada...kalau takde, takde...dulu kalau dapat singgit pun dah kira lumayan...bukan nak pikir berapa banyak dapat beli jajan...tak pun dapat berapa banyak cekedis...aku cuma pikirkan berapa banyak tikam-tikam telur yang aku boleh dapat....dapat mainan yang bodoh-bodoh pun aku dah rasa heaven...ni jam??takde top up...serabut..laptop rosak, serabut...takde duit, serabut...orang bagi sepuluh ringgit pun rasa macam nak mengaruk jek...aku rindu betul zaman bebudak dulu...

masa zaman bebudak dulu, kalo dapat jenjalan tu...alamangaih...bukan main gumbira lagaknya...kengkadang tak pegi mana pun...dapat naik moto dengan bapak, pusing-pusing keliling rumah pun dah rasa puas hati gile-gile...ni jam??kalau jalan setakat pusing-pusing keliling rumah pun dah boleh naik tensen...dah berjalan satu negeri pun rasa macam "lek eleh...takkan aku pusing-pusing kat sini jek...palat betul"...teruk betul jadik dewasa ni...aku rindu masa aku bebudak dulu...

dulu masa kecik-kecik...bila berendut, dapat yang gigi gongak, yang peluh-peluh, yang muka lagak samseng pun tak kisah...kalo endut tu campak ais kat muka pun suka...kalau setakat tulis surat chenta bubuh bawah laci meja, dia tak balas pun takpe....ni jam, hari-hari dah bermesej pun tak puas...endut tak reply mesej pun dah rasa susah hati walaupun tau dia tengah memerut...endut tercakap kasar sikit pun tetiba nak rasa tacing....haih...aku rindu pemikiran bebudak...sikap "kalau awak buat apa-apa pun takpe..kita tau awak sayang kita" tu...

senang kata...aku dah mula rindu zaman bebudak dulu...aku rasa makin tak best jadik dewasa ni...walaupun akal dah cukup semua, tapi innocence dan keseronokan masa bebudak dulu dah hilang...rasa macam dapat kelebihan baru tapi macam kehilangan banyak benda yang precious masa dulu-dulu...

notahangit: yela...yela...aku jek yang terlebih sentimental nak layan-layan perasaan lelebih...

4 comments:

tak susahkan sesape said...

hahahaha..kalu selekeh serabai pun tape..org ttp ckp comel..skrg sume nk kne jge..yaaaaaiiii!!

faizura rahman said...

"kalau awak buat apa-apa pun takpe..kita tau awak sayang kita" haha..sweet jek!

tp btol la..seronok masa zaman budak2..xpenah nak pk masalah..ape jd pun, boleh sengih dan main2 tanpa peduli..skg ni, celik mata je otak terus pk to-do-list dlm organizer..kalo parah sgt, xsempat celik mata, dlm tdo pun termimpi2..nightmare sungguh! haha

Along Tapa said...

tak susahkan sesape

tapi kalo ko dapat endut yang memahami, ko selekeh serabai pun tetap dia cakap comel dowh...

Along Tapa said...

faizura rahman

jangan le kata sweet..segan I

tula..kan best kalo aku dapat tukor mode jadik cenggitu..jeles lak aku tengok adik aku...