Monday, February 06, 2012

Punyala isin hati melayu ni...

Arakian

lepas dah berapa lama tak balik ke Muor(padahal baru minggu lepas balik...ni balik lagi sekali), aku pun balik la hari tu...hati rasa berkobor-kobor nak balik...almaklumle nak ngadap muka makayah...orang tetua kata kalo ngadap muka mak ayah pun boleh jadik amal...jadik, aku pun dengan suka hatinya nak le balik walaupun ada sikit aral yang buat aku terlambat balik sikit dari biasa....

sesampai aku kat Muor, aku pun talipon la encik ayah aku....sebab aku ni punya kedekut nak bayor singgit nak naik bas dari batu 2 sampai ke rumah(aku naik bas dari melaka...kalo kat area Parit Bunga ni, memang lalu sampai kat batu 2..diorang tak masuk jalan nak pegi Sungai Mati..)..sesampai encik ayah aku, aku tengok dia cam selenga dari selalu...tak banyak bunyik...macam pelik jugak...selalunya orang tua ni banyak cerita dia...takde cerita la kot...pikir aku dengan penuh positifnya...

sampai kat rumah, aku tengok encik ayah aku dah mula terbaring dah...letih nowh ke orang tua ni??pastu aku pun tanyala kat mak aku...sebab mak aku ni memang takkan sorok hape-hape punya...jadik mak aku pun start le bercerita....


beberapa hari yang lepas, ada la sorang nenek yang duduk tak jauh dari rumah kitorang ni...dia memang duduk sorang...anak dia sorang dan tak rajin datang jenguk...nenek ni datang rumah aku...kata nak mintak tolong...sebab dia asyik le kena kacau kat rumah dia...malam-malam dinding kena keruk la, ada bunyik tapak kaki la...ada sekali tu ternampak la ada benda berambut putih panjang melilau-lilau kat rumah dia....kalo nak diikutkan, bapak aku memang malas nak tolong pun...sebab nenek ni buat rumah kat atas tanah atok aku....tak bagitau...dah tu memang padanle kena kacau sebab dia buat rumah betul-betul kat atas laluan orang bunian...


tapi disebabkan bapak aku kesian tengok nenek ni tercegat kat depan pintu rumah aku tak bergerak-gerak, dia pun jemput le nenek tu masuk...tak sampai beberapa saat, hujan pun turunla selebat-lebatnya...dan bapak aku pun buat le kije-kije dia...nak buat pendinding...bila dah reda hujannya, bapak aku pun mula le memagor keliling rumah nenek tu...yang jadik tukang escort, si cecep adik aku tu....


bila dah setel tu, malam tu bapak aku mula rasa badan tak sedap...dan terus naik demam...temperature naik tinggi...mak aku kata kalau duduk sebelah bapak aku, macam duduk sebelah oven panasnya...dan masa tu muka bapak aku dah merah semerah-merahnya dah...macam kena bakor...maka terjadikla benda tu sepanjang-panjang aku ada kat rumah...asal masuk waktu semayang jek, temperature dia naik...dan yang lagi teruk, kulit dia jadik tegang macam kena tarik...melekat kat isi dia...sian aku tengok orang tua tu cenggitu..aku tau seksa dia yang rasa tapi muka dia tetap tenang macam takde benda yang jadik...


sampai la semalam...bapak aku start bangun tengah malam dan buat istikharah...carik sebab kenapa jadik cenggitu...dan dia dapat tau, ada orang menghantor benda tu mengacau bapak aku dan keluarga aku...sebab tak dapat masuk rumah, dia kacau nenek tu sebab duduk kat atas tanah tok aku...dan sampaikan aku balik ke Melaka hari ni, mak aku sempat pesan..."ayah pesan...ingat apa yang dia dah ajor dan amalkan...benda tu ada yang ngantor kat keluarga kita..skang tengah ngikut..."..


notahangit: aku taknak tau sape yang ngantor tu...tapi aku terpikir...pehal orang melayu ni dengki nowh sampai nak buat kije-kije cenggini...kata Islam..tapi hotak macam orang takde ugama....

6 comments:

tak susahkan sesape said...

prnh kena..org melayu yg buat kt bapak ak sbb dengki ngn bisnez bapak ak..hurm..xleh nk kate ape..MELAYU..

Afiq Ryunosuke said...

aku pun kena gak....
tp paling teruk pon kene kacau dlm mimpi....
tk kene santaunya lagi....
:) hope berhati2 la ek....

Along Tapa said...

tak susahkan sesape
aku dah pikir bebaik...bukan salah melayu..tapi salah pendidik yang tak mendidik elok2...

Along Tapa said...

Afiq Ryunosuke
baik dimintak jangan kena jek dik...huish...mintak simpang...

faizura rahman said...

halamak..da mcm cerita tv3 pulak..naudzubillah..byk2 la berdoa..semoga ko dan seluruh keluarga dilindungi..amiiiinn

Along Tapa said...

faizura rahman

adeh fyez...cite tv3 skang dah tak bestla...haha...