Monday, January 16, 2012

Bahasa Melayu tak mungkin hilang....kimak lu!!!

Arakian

Aku jelak betul bila orang guna ayat ni...dan kalau orang yang cakap tu betul-betul orang yang berhotak sempit dan tak pikir jauh, aku tak dela menyirap sangat...sebab dah memang benak...ni orang yang sepatutnya bijak...bertaraf Universiti ternama...bekerja korporat tinggi-tinggi....apa diorang buta ke, bongok ke ataupun memang tak reti-reti??yang buat aku rasa paling rage bila orang cakap "kita kena galakkan pelajar kita berinteraksi menggunakan bahasa Omptuih...bagi diorang biasakan bertutur menggunakan bahasa asing tu barula mereka boleh mencapai tahap yang industri nak..."...bontot la bai...

aku faham keadaan semasa, kita nak gunakan bahasa yang bukan melayu ni untuk mendapatkan pengetahuan, memudahkan pengurusan, macam-macam la...tapi mana gaya datangnya kata nak membudayakan bahasa melayu?kalo kita sendiri tak gunakan dia??ke korang nak tukor kitorang yang memang dah budayakan bahasa melayu ni jadik mat salleh celup macam korang??cakap melayu ada slang-slang...rambut hitam dah tukar cekelat...nak pakai baju melayu pegi masjid pun rasa segan...nak kena pakai kot jugak...cenggitu ke?kimak la...

lebih dari 10tahun lepas, bekas perdana menteri yang kita konon-konon banggakan sangat, Che Det ada cakap...PANDANG KE TIMUR...aku lak cakap, pandang secara total....tak yah tengok timur jek la...sebab kalo kata timur, Jepun, Korea, China(walaupun diorang yang tinggi just jumlah buruh jek) diorang memang gunakan bahasa diorang sendiri..meh kita tengok kat barat lak...US, UK menggunakan bahasa diorang....orang Jerman tak tukor bahasa perantaraan diorang jadik bahasa Inggeris...even kalo kita nak kije atau belajor kat sana, kita kena lak belajor bahasa diorang..Perancis yang memang sah-sah berjiran dengan UK, tetap gak guna bahasa diorang....sampaikan mana-mana rakyat UK yang ada urusan atau bekerja kat situ kena ambik kursus bahasa Perancis...nak jauh sikit?aku ambik negara bekas komunis...Rusia...korang cakap kat aku...sape yang kena pergi Russia sama ada nak belajor atau pun kije tak kena belajor bahasa diorang??nak aku bagi lagi dahsyat?sekongkol kuat Eropah...Israel...pikirla sendiri...

jadik, kenapa kita yang konon-kononnya negara yang termaju di Asia Tenggara takde jati diri dan nak pinjam bahasa orang lain??apa kita segan nak cakap bahasa melayu ke?tak tau ke bahasa melayu ni salah satu bahasa yang unik kat dia??bangang la....

notahangit: melayu konon...melayu taik kucing la!!!!

2 comments:

javalava89 said...

power la ayat2 nkow..terbaikkkk...

Along Tapa said...

javala89

ayat penuh rage pun kira power ek..hehe...mekasih....