Wednesday, July 06, 2011

I wanna be a cool blogger...

Arakian

Pada satu hari, ada sorang budak yang masih bersekolah menengah tanya kat aku...."Abang...abang...aritu saya ada terperasan abang pernah update blog kat cc..jadik saya rasa abang ni sorang blogger kan??saya ada soalan ni....saya baru jek mencapai umur akil baligh dan baru jek belajor buat blog...saya pernah ikut nasihat sorang blogger yang pakai nama Along Tapa ni....dia kata kita kena perhatikan blogger lama-lama dan top-top untuk jadik blogger yang berjaya...dan bila saya dah perhatikan blog diorang, saya rasa macam diorang ni super cool...so, boleh tak abang ajor saya cemana nak jadik cool cam diorang tu??"

bila aku tengok budak ni, first impression aku ialah "cibai"...sebab dia pergi panggil aku abang....tak tau ke perkataan tu taboo...cesss...pastu cemana lak boleh terkantoi aku update blog kat cc...padahal masa tu aku copy paste entri jek kat situ....sebab masa tu aku tak bayor lagi Incik Komunis ni....dan terasa macam kimak lak sebab budak ni pergi pop up nama aku sebagai contoh....tapi sebab aku pandai cover, aku buat biasa jek...tak tunjuk yang aku ni Along Tapa...ngahahaha...so aku pun jawabla "ooooowwwhhh....aku pun bukan blogger cool...blogger aku syok sendiri jek...tapi aku perasan beberapa perkara nak jadik sorang blogger yang super cool ni...

  1. bukak google, carik video dan gambor-gambor yang pelik....tulis sikit description, pastu blogwalking macam orang gila....kebanyakan blog yang super cool buat cemtu...rakyat malaysia ni suka blog yang macam fact tapi benda tu sebenornya ialah trivia dan hiburan...contoh macam Oh!Tidak, blogserius, Malas Terbang, Isuhangat.....
  2. serius kalo ko buat blog lucah, melampau-lampau ramai orang masuk tapi takde orang yang komen...aku boleh jamin ko dapat pageview dan traffic yang gila tinggi...lagi takde censored, lagi ramai masuk....nak lagi terer, korang letak 3gp yang orang lain takde....memang mencanak la korang punya trafik...
  3. kebanyakan blogger yang cool, diorang bermulut cibai....diorang suka-suka kutuk, suka-suka sarkastik, suka-suka jadik budak jahat dan pada masa yang sama, diorang jaga bontot pembaca diorang...so selain dari penulis tu, dia ada backup beribu-ribu orang yang setuju dengan dia...so dia akan terselamat dari kena tahan dengan pihak berkuasa....cuba kalo punya commentator dengan follower macam sepi jek, arini ko cakap kerajaan babi, besok ko dah jadik babi dalam kandang dah....
  4. kebanyakan blogger cool menggunakan medium bahasa omptuih...tak pun diorang sengaja menulis menggunakan direct translation dalam bahasa omptuih...serious bunyik dia macam cool...senggama minda, sakit jubur.....
  5. kebanyakan blogger yang cool ni menghafal wikipedia....dan selalunya diorang punya otak dan logikal mengalahkan pakar analisis...diorang boleh menganalisis dari pandangan atheis, buddhist, dan apa-apa pandangan sekali pun...dan ko boleh jadik cenggini dengan copy paste jek apa-apa yang ko baca kat internet dan ubah sikit-sikit...
  6. kebanyakan blogger yang cool suka buat typo...tak kisahla sengaja atau tak....sebab bila ada typo, orang sure akan fikir yang blogger tu tulis straight dari kepala hotak dia tanpa tapis-tapis...barula nampak stylo dan bijak...
  7. dan yang last dan jawapan yang paling tepat, dia ada identiti sendiri dan tak meniru stail orang lain...nak jadik blogger yang cool???be yourself dan elakkan jiwang-jiwang....be a smart ass but don't be to hardass...dengan right passion and right attitude, korang akan jadik cool dengan sendirinya...faham??
tu antara cara nak jadik blogger yang cool...tak semua kat atas tu betul kecuali yang last sekali tu jek...."...dan budak itu pun berlalu pergi dengan muka yang macam nak tampor muka aku...gasakla..sape suruh tanya aku...hahaha....

notahangit: to be a cool blogger, what you need is just a blog and some snow...that's it...

2 comments:

Anonymous said...

i wanna cool blog. heeee

honeydew please! ahaha

Along Tapa said...

i am S!L4H

hahaha....kat rumah aku dah puas melantak honey dew dah seminggu ni..jangan jelessss....