Saturday, July 02, 2011

Perhimpunan Bersih: Who actually the culprits are??

Arakian

Tak habis-habis lagi pasal Bersih ni....selagi tak masuk 9Julai, selagi tu la tak habis...hari-hari berita tu keluor kat TV...aku pun dah naik jelak nak dengor...lagipun, aku sangat marah pasal Perhimpunan Bersih ni....bukan sebab aku sokong kerajaan ataupun sokong pembangkang...tapi sebab aku sokong rakyat...bukan rakyat yang mudah percaya cakap itu ini...tapi rakyat yang kebanyakannya tengah berdiam ni...dan kebanyakan rakyat yang berdiam ni mengambik keputusan taknak ambik campur..bukannya kitorang diam sebab sokong atau bantah..reti??jelak dah....dan masa berita tadi, aku dah kena tanya pulak soalan cepu mas..."Perhimpunan Bersih ni sebab apa sebenornya??sape dalang disebalik semua ni??"..

ramai yang buat anggapan sendirik bila aku tanya...ada yang cakap Perhimpunan Bersih ni kije puak pembangkang yang tak berpuas hati tak dapat jadik pemerintah masa PRU dulu...dan pendapat aku, kenapa lembab nowh reaksi pembangkang ni??kenapa diorang tak bangkang masa result aritu??kenapa pulak diorang duk bergumbira lak masa menang lima negeri dan hampir separuh dari parlimen??tu persoalan yang timbul kat kepala aku....macam tak logik pun ada jugak....mungkinla ada yang kata diorang tu memang bangsat...tak puas menang sikit...nak menang semua...tapi aku seboleh-boleh nak tolak tu semua...sebab aku nak ambik pemikiran positif...mungkinla segelintir diorang jahat...tapi tak semua....aku anggap diorang pun macam sesetengah manusia kat dunia ni gak..ada yang jahat....ada yang baik...betul tak??

ada gak yang kata ni kije kerajaan sendirik....saje nak timbulkan isu nak jatuhkan maruah pembangkang...so lepas tu diorang boleh la buat pilihanraya dengan tenang sebab nama pembangkang dah buruk...jadik diorang dah confirm la dapat balik mana-mana kerusi diorang yang terhilang dulu....mungkin dapat gak bonus menang kerusi yang diorang idam-idamkan dari dulu...tapi aku macam biasa taknak pikir buruk....banyak lagi kije kerajaan nak buat...nak urus tadbir negara, nak tingkatkan keyakinan rakyat pada diorang supaya pilih lagi diorang nanti, nak setelkan masalah-masalah berbangkit yang tak selesai...mungkin kesilapan diorang ialah memberi respon pada setiap benda yang diorang dapat....tapi kalo diorang tak beri respon lak, orang akan cakap diorang ni kerajaan yang tak peka...serba salah jadik kerajaan ni...walaupun aku kengkadang menghentam gak kerajaan ni, tapi aku pun cuba gak nak fikir situasi diorang...macam ayat kat atas la...mungkin ada segelintir orang kat kerajaan tu yang bersifat membabi buta, bertindak menggunakan kepala konek, tapi ada jugak yang buat kije dengan bagus....jadik, salah ni bukan salah diorang gak kalo nak dikirakan....

ada gak yang kata ni kije NGO...diorang provoke, pembangkang ni takleh dapat peluang, sambor, kerajaan lak takleh kena cucuk bontot, meloncat....diorang gak yang mencucuk lubang sana, cucuk lubang sini....lepas tu membanyakkan kije polis dengan buat report banyak-banyak sampai pihak polis naik risau dan panik....lepas tu memperalatkan rakyat-rakyat ni dengan benda bukan-bukan sampai rakyat jadik kelam kabut...tujuan dia apa??supaya pemerintah sekarang turun, dapat pemerintah baru yang boleh diorang tonjol sesuka hati...tapi pada aku, tak jugak....mungkin banyak NGO yang bersifat lantang....tapi kelantangan diorang tu takkan ada sape pedulikkan pun kalo diikutkan...sesilap jadik bahan lawak penulis-penulis blog macam aku ni....dan diorang ni bukan dari puak yang tak berfikir...diorang fikir gak benda tu...so kalo betul diorang ni bijak pandai, takkan diorang nak buat cemni kan??

ada gak yang kata ni kije golongan bukan Melayu...diorang provoke untuk conquer negara kita ni....memperalatkan orang melayu yang sangat terbuka dan murah hati ni...diorang tau orang melayu ni sayang sangat kat tanah air dia sampai sanggup buat apa je supaya negara diorang ni tak dalam kucar-kacir....tapi kalo kita pikir betul-betul, kenapa kita nak salahkan diorang??sebab diorang bukan melayu??diorang ialah rakyat kat sini...diorang pun ada hak..diorang pun ada suara...dan diorang bersuara pun macam kita jugak...harga minyak naik, kita marah..diorang pun marah...kerajaan buat cerita palsu, kita tertipu, diorang pun tertipu....apa nasib kita dapat, diorang pun kena...kalo kita buat taik kat negara ni, diorang pun sama terpalit jugak...paling pun bau pekungnya diorang hirup sesama...kenapa kita nak letak salah kat diorang gak??ego tinggi sebab pegang bumiputera...

dan ada gak yang tuduh kata ni semua kije media...aku pada mulanya pun pikir cenggitu gak...bila aku kaji pun, semua klu-klu tu menuju pada media gak...kalo berita ni tak keluor kat media dua tiga minggu, orang takkan sibuk sampai dua tiga minggu...kalo diorang tak sibuk kejor berita ni jek hari-hari, kita pun takkan terbaca benda ni hari-hari sampai sakit hati...kalo diorang tak kejor kerajaan sampai jadik stress, kerajaan pun takkan stress nak berdepan dengan benda ni...dan kalo diorang tak tunjuk semua reaksi menggelabah pemimpin, pembangkang pun takkan yakin nak buat....dan kalo diorang tak buat iklan jangan pergi, orang takkan ambik kisah pun pasal benda tu....silap-silap jadik perarakan 20 orang kat tengah bandor KL...kan memudahkan kije polis nak tangkap tu...isu ni pun takkan jadik isu ISA pun....tapi bila aku fikir balik, diorang kejor berita..dan berita tu diorang sampaikan jek...cuma mungkin cara penyampaian tu terlampau maha hebat, sampai orang rasa benda tu jadik gempak sangat kot....

jadik, bila aku pikir balik, salah sape nak letak pasal benda ni??kendian, aku pun terfikir orang selalu sebut statement ni..."Jika kau menemui kebuntuan, kembalilah kepadaNya.."...terus aku terpikir...betul jugak....ye korang-korang semua...dalang yang merancang benda ni semua, dengan perancangan yang rapi dan takde cacat celanya ialah Tuhan..dia dah tulis kat Luh Mahfuz yang kemungkinan 9 Julai ni ada perhimpunan....dia jugak yang merancang semua-semua ni terjadik...jadik, kalo korang berani, korang salahla kan dia....dari kita duduk blame orang sana, blame orang sini...kutuk orang sana, kutuk orang sini...pantat kan orang sana, kimak kan orang sini.....benda kalo dah tertulis nak jadik, jadik la...kalo la kita duk heboh-heboh kata perhimpunan ni misti jadik walaupun kerajaan dah buat macam-macam nak halang...polis dah provoke gila-gila...tetap akan terjadik....tapi kalo tertulis kat Luh Mahfuz, 9 Julai, KL akan dapat hujan lebat masa 8 Julai tu...kebetulan pulak Alam Flora tak bersihkan apa yang patut, kena banjir kilat...jadik ke Perhimpunan Bersih tu??tak jadik....yang jadik Perhimpunan beramai-ramai kat Balai Raya dan kawasan penempatan banjir...tak jadik orang beratur nak dengor ceramah politik...tapi orang duk dengor ceramah keselamatan semasa banjir dan waktu pengagihan makanan jek nanti...

jadik, dari kita doakan puak-puak tertentu tu jahanam kat dunia ni, dari kita sibuk duk mengata-ngata tambah dosa, dari kita duk sibuk nak gembar-gembur sana-sini, baik kita doa dengan seikhlas hati, KL kena banjir kilat...habis cerita...ada berani??

notahangit: sape berani sangkal pendapat aku pasal dalang sebenor disebalik Perhimpunan ni?? ada tak kakitangan ISA nak tangkap dalang sebenor perhimpunan ni....

4 comments:

De Mois said...

Kau jangan nak doa yang bukan2 along. Aku nak balik KL nanti macam mana? haha

Itu pandangan kau..cuba baca ni untuk lihat perspektif aku pulak

Menarik di SuaraSendiri
Sejauh mana BERSIH bertindak bersih

Undi disini
Adakah wajar perhimpunan diteruskan?

Along Tapa said...

De Mois

laaa..apa susah...kalo banjir, balik kl naik la sampan...

Afiq Ryunosuke said...

relex je long....
lpas perhimpunan bersih sume sampah bersepah....
bersih apenye kalau pehimpun2 sume pengotor....
hahahaha.....

Along Tapa said...

Afiq Ryunosuke

tu kije PATRIOT kot..haha..