Friday, July 01, 2011

This is the word damn it!!! ingat aku mencarut ke??

Arakian

penat aku duk bercakap dengan orang yang tak faham bahasa melayu ni...kalo la aku bercakap dengan apek ke, dengan amoi ke, dengan tambi ke, macha ke, bangla ke, aku boleh blah lagik...ni tak ....cakap dengan orang melayu...tapi aku cakap bahasa melayu, haram dia tak faham...kalo tak faham pastu dia tanya apa maksudnya, takdela aku marah nowh..paling tak pun aku explain maksud dia sedaya yang aku mampu...ni tak..pergi hentam tuduh aku cakap bukan-bukan lak...taik betul....

ni la jadik bila zaman yang konon-kononnya dah maju...kat sekolah pun diajornya cakap bahasa malaysia yang dah disuntik dengan botox omptuih....banyak perkataan dah diubahnya....perubahan jadik revolusi....pilih bulu jadik diskriminasi...pembohong,munafiq jadik hipokrit....memang kejadahnya ntah bahasa ni jam...aku ingat masa aku kat belajor dulu...selalu kena marah dengan cikgu...kolo nak cakap bahasa melayu, cakap bahasa melayu betul-betul...kalo nak cakap bahasa omptuih, cakap bahasa omptuih betul-betul....toksah nak campur-campur....melainkan kalo takde istilah lain nak guna...tak pun memang istilah benda tu dalam bahasa tu jek ada dalam kepala hotak....dan kalo orang lain bagitau perkataan tu, kita ambikla....belajor perkataan baru....ingat bahasa omptuih jek ke kita kena take note vocabs? bahasa melayu pun la....bukannya mengejek....bajingan....

jadik, apa yang buat aku hanginkan sangat ni?? pasal beberapa perkataan jek kot...bila aku cakap....weih...ko buat apam ni bantat dowh....tak masal-masal orang tuduh aku mencarut...kalo aku nak mencarut, aku cakap pantat la pantat...bukan bantat..ingat aku bacul nowh ke nak cover-cover....tau tak bantat tu apa???bantat tu, kuih tu keras kebatun...tak pun tak cukup naik.....jangankan kata nak kunyah...nak kokam pun takleh..bingai....

tu baru perkataan bantat....belum lagi aku guna pundak...kot la orang taktau...bajet aku nak cakap pundek...pundek lu la...pundak tu bahu...apa lagi??cabai??ni kalo diikutkan bahasa orang utara..diorang duk panggil cili tu cabai...aku sendiri pun jarang guna...tapi aku pernah terjumpa situasi sorang makcik dari utara ni duk cakap cabai cabai kat anak buah dia yang duk bandorla sangat....dah tu dituduhnya makcik tu duk mencarut kat dia...dia yang bangang kompius cibai dengan cabai...nak salahkan makcik tu...lain kali, kalo ilmu tohor parat buku lali, toksah nak berlagak macam dah jadik laut dalam....bangang...

dah la...cukupla aku hangin dengan orang yang tak reti bahasa ni....bukannya tak reti bahasa orang lain...tak reti bahasa sendirik....kalo suruh cakap jepun ke, korea ke, kita tersalah sebut bukan main lagi dia terer nak membetulkan...tapi dia sendirik nak cakap melayu pun tergagap-gagap macam budak tertelan pulut masa kekecik....jelak aku nengok...

notahangit: yang perkataan kompem-kompem terang bunyik macam anu dengan gersang tu pun salah guna gak....nak salahkan sape duk merosakkan bahasa melayu aku pun taktau....bodoh piang betul....

No comments: