Wednesday, August 03, 2011

Kerana babi

Arakian

semenjak dua menjak ni aku tengok rajin orang bising-bising dek kerana babi...mentega ni takleh makan sebab ada babi...benda ni takleh makan sebab ada babi....itu babi....ini babi...sana babi...sini babi....sekarang ni semua sibuk nak membabikan diri dengan bermacam-macam kebabian...sungguh...dimana-mana jek aku tengok, penuh dengan kebabian yang melampau...

aku bukak blog, orang bising pasal isu produk itu ini ada babi...semua orang kecoh-kecoh...aku bukak tv, berita pun sama gak duk kecoh-kecoh pasal produk berbabi ni....tu berita sampingan la..berita utama, ramai yang berlagak babi...tu takleh cerita sangat...nanti orang kata mengumpat pulak dibulan puasa ni kan....tapi penuh sangat kebabian sampai aku naik rimas..orang terlampau tumpu sangat kat babi sampai orang terlupa benda yang tak babi tapi kita taram gak....

kalo masa aku kecik-kecik dulu, isu babi ni takdela isu besor mana pun....sebab semua orang tau...bila satu produk tu ada babi, tapi kita taktau dan kita makan, tak jatuh hukum pun...sebabnya kita taktau...tapi orang sekarang ni, jadik takut sangat sebabkan babi...sedap sangat ke babi tu sampai semua benda pun nak taruk babi?

tapi yang aku nak komenkan ni bukan pasal babi...tapi pasal kepala hotak orang kita yang berfikir mengalahkan ahli sufi walaupun amalnya tak kemana....kalo nak makan, kaji gila babi....takleh ada babi, takleh ada sikit pun benda yang DNA macam babi-babi sikit....takleh nak makan makanan ni sebab ada campur sikit alkohol untuk bagi tahan lama...tak boleh nak telan air ni sebab ada campur dengan air daun ketum...sebab takut termabuk makan banyak dan takleh nak bawak semayang....

pada aku tak salah nak berlagak sufi...bagusla...sebab kita nak menjamin diri kita takde benda-benda yang syak jadik darah daging...tapi yang tak boleh blah, kaji sekerat jalan...cemana tu??kenapa aku kata sekerat jalan??kalo betul nak kaji taknak benda syak, baik kaji sumber asal satu makanan tu dari mana...ada tak bercampur dengan sumber yang tak halal...manala tau ek makan mekdi yang kompem-kompem dah sah dari Jakim, tetiba sumber kos diorang tu bercampur dengan hasil penjualan alkohol...kan dah syak tu....sama gak dengan tempat kije korang tu...boleh jamin ke source tu takde bercampur dengan duit hasil nombol ekor dari tuan punya kedai...tak pun ada bercampur dengan hasil dari penipuan abc, alif ba ta....kan dah jadik syak tu...

tapi macam yang aku cakapla...tu kalo nak berlagak sufi sangat...kena kaji semua benda sampai ke akar umbi...kalo setakat nak kaji sampai dalam-dalam lepas tu tinggal separuh jalan jek, baik ikut yang mana ada cop Jakim yang mana takde jek la...dah tu, jangan nak besor-besorkan lagi hal tu sampai nak dihebahkan sampai dua tiga minggu...jelak la aku tengok....apa kita nak tunjuk kita yang paling alim ke apa??

notahangit: bak kata bapak aku...kalo kita masuk hutan, makan babi...lepas tu keluor tak de bising kat sape-sape, mana ada orang tau...

No comments: