Friday, June 03, 2011

Misconcepotion ke memang tak tau?

Arakian

semalam aku duduk berbincang dengan bapak aku pasal benda yang dah lama bersarang dalam kepala aku ni...memula aku ingat aku jek yang rasa pelik dengan benda ni....rupanya bapak aku pun sama gak...nak tau pasal apa??tak lain tak bukan, pasal status babi dengan anjing dan apasal umat islam ni takut nowh dengan dua benda ni....

kalo diikutkan, pada apa yang kita dengor kat memana, orang mesti akan cakap...babi dengan anjing tu najis mughalazah...tu aku pun tau..adik aku yang baru darjah satu pun tau benda tu...tapi yang aku jadik tak faham tu, sejak bila benda tu jadik haram dipegang...sama gak dengan alkohol...ingat ek...haram dipegang dengan haram dimakan tu benda lain...kalo kita bukak balik quran dan tengok, hukum yang diletakkan haram bagi babi, anjing, arak dan yang sewaktunya tu ialah haram dimakan...nak aku caps kan ke??yang HARAM itu DIMAKAN...bukannya DIPEGANG...tak salah kalo nak pegang...kalo tak, apa guna kat sekolah kalo belajor fiqah, kita diajor cemana nak mensucikan najis mughalazah tu...

maka terjadik la kisah masa tahun 2009 kot kalo tak silap aku...tetiba ada la makhluk yang letakkan kepala babi kat pagor masjid...maka hebohla satu melaya pasal kemunculan kepala babi yang misteri tu...sampai hampir semua melayu islam ni turun padang berlagak macam jakun adanya....menghadap kepala babi secara beramai-ramai kat pintu masjid tu umpama macam Tuhan baru muncul dari langit dan tercacak kat pintu masjid tu...masjid yang selalunya setakat penuh satu dua saf, hari tu penuh mengalahkan sembahyang jumaat...berposah la melayu islam ni buat sepanduk, havoc, marah-marah kononnya ada orang nak mencemorkan rumah ibadat diorang...dan pada yang sama, aku duduk terkekeh-kekeh ketawakan si bongok-si bongok yang berlagak hero sebab ramai...kenapa??bersatu kerana kepala babi....

dan pada masa yang sama gak, fahamla golongan yang bukan islam..nampak betapa lembiknya melayu islam ni...kalo nak kalahkan orang melayu yang islam ni, senang jek...campak la kepala babi...menggelupur la diorang macam kena siram minyak panas....nampak tak betapa bongoknya kita tu??bukan ke nampak lagi chill kalo kita ambik kepala babi tu...tanam...lepas tu kita sertu la pagor masjid tu reramai....takyah nak big deal kan...bila orang yang bukan islam nampak pun, diorang pikir...bagusnya orang melayu islam ni...kena hina cenggitu pun sabor jek lagi....marah pun tidak..apa pun tidak....sikit kelemahan pun tak nampak...macam kita pandang enteng jek semua benda yang menyakitkan kepala orang kat dunia ni sebab kita yakin pada iman kita....barula tak nampak macam iman goyang-goyang....ni tak..nampak babi, haru biru malaya...

tu tak kira gegak gempita orang buat cerita pasal ada pulak melayu islam yang bela anjing kat rumah....laaaa...dia nak bela..tak salah...bukannya dia makan pun anjing tu....kalo ikut hukum, sentuh anjing, kering dengan kering takpe...kalo basah dengan kering, hukumnya sertukan....apa big deal??aku pun tak faham sejak bila orang menghinakan sangat anjing tu...tapi aku rasa semua orang terlupa agaknya ek antara binatang yang dimasukkan kat syurga, salah sekornya ialah anjing....anjing ashabul kahfi kalo tak salah aku...ooo ye tak ye...orang melayu islam ni kecoh sebab kalo bela anjing kat rumah, malaikat taknak masuk rumah ek..kalo cenggitu, bagusla....kalo rasa nak umur panjang taknak mati, bela anjing kat rumah...malaikat taknak masuk...termasukla malaikat maut....bongok!!buatla fatwa ikut pemahaman yang sebenor...jangan ikut sesedap hati jek...tau tak hukum mengharamkan yang halal tu berdosa besor??

jadik, meh aku simpulkan ek...kenapa ulama dulu tak bagi bela anjing dengan babi??kalo bela babi, kita tau..babi tu kotor...alang kalo korang pergi kandang diorang pun kotor...busuk piang....kengkadang bau dia pun melekat kat kita...kan tak sedap tu..jadik, tak la digalakkan bela babi...pastu kenapa tak digalakkan bela anjing??sebab kalo bela anjing, masa dia muda elok la bersih...tapi bila dah tua, mula la bulu dia gugur...masuk kat dalam rumah...dah kita nak sembahyang pun tak de tempat...takut tak sah...jadik, tu yang diharamkan terus...tapi, kalo nak pegang, tak salah....

notahangit: sebab tu aku selalu jadik pelik..kalo orang nak keluor dari pasor raya, diorang seboleh-boleh taknak lalu kawasan non-halal...apa hal...lalu jek la...bukannya korang lalu pastu makan daging tu....kalo terpegang, pergila sertu...kalo tak buat apa dalam agama ada ajor cemana nak bersihkan najis mughalazah tu....bingai betul...

4 comments:

Afiq Ryunosuke said...

terbaek~~
^.^ (tk mampu nk comment lebey)

Along Tapa said...

Afiq Ryunosuke

eh? bukan ko tengah bizi ke ngok??

Afiq Ryunosuke said...

bz????
time comment entry ko tkde la aku nk bz~~
^0^

Along Tapa said...

Afiq Ryunosuke

bz gak tu dowh..bz menulis komen..haha...