Tuesday, March 15, 2011

Dah nama pun tak reti bahasa...

Arakian

ni satu benda la ek aku nak bagitau ko ngok...ko macam dah taktau hujung pangkal balik hulu mudik hilir menda aku aku cakap kat ko...bukan nak kata la sekali dua...dah naik jenuh dah kolo aku nak kabor...betul ngok...dah berbuih-buih mulut aku kata...sepatah haram tak masuk telinga...kang kalo dimarah, dek jek...kang kalo dimaki, selenga jek rupa..nak aje aku seligi ko kang...pakkal la mikir aku ni kuat lagi iman...kolo diikutkan darah bugis ni nak aje aku sesah ko dengan batang buluh...tau lak ko sakit bercampur miang batang buluh tu...

pergghhh...terus menceceh jek aku...memang kolo kira takdenya nak disimpan-simpan orang cenggini...kolo tak dibubuh, menjadik....alang dah bubuh pun buat muka sesuci embun pagi jek...kontol betul...bai...toksah la ko nak mikir angecakap ko ni wong tuo ke, wong muda ke...kolo yang dikata tu betul, tak salahnya amik...ngikut sangat lagak kebabal kutu kepala ko tu bai, kolo kena luku dengan tukul pun memang takde rasa...sejibik kena pun takdenya ko terasa...apa nak dibuat ko ni...kang kolo dibior, gonjeng rupa ko...pakkal la aku ni Along Tapa kira ko..kolo aku ni Mona Fandey dah kena kerat lapan belas dah ko ni....

cenggini la bai...mungkin la kolo nak ngikut ko kata aku ni kekampungan...orang ni jam ramai yang hidup jaga tepi kain sendirik...aku jek yang kak nam duk bertebeng tepi tembok ngambik tau waima hidup waima mati kering ko masa tu...aku tak amik dulik benda tu bai...sebab aku mikirkan kang kolo menda jadik kat ko, ntah kolo ko termati tersepit ke, apa ke...ape jek hantu ko carik kolo tak kak nam ni gak...tak pun kolo dah berkoyan nowh orang ngumpat pasal ko, muka aku gak yang orang duk tala nanya soheh ke tak...dari aku membior jek benda tu jadik, baik aku cegah awal-awal...kang kolo tak masal aku naik hantu, memang aku hikat kaki ko aku hayak tiga pat batu...ndak??aku pun takndak...

kena lak lagak ko...nak ngata orang memang nombol satu...kolo nak ngata orang tu pe'el macam hanjing, memang ko la yang paling cepat nganjingnya...tapi bila tang kena batang hidung sendirik, ko la yang paling selenga muka...kena lak kolo benda tu memang betul-betul sejibik kat ko...siap nama kena sebut lagik..pergghhh...tu nak kata apa dowh? mula la pe'el menatang tu keluor kang.. duk anu orang tu, anu orang ni...nak menang kan...agak kedarah payah nowh ko nak ngaku gak ek kolo ko tak betul...kan ke abis jek masalah kolo ko cakap jek terus ko salah...dari duk nak taji orang situ sini sebab nak lepas batang tengkuk ko jek...memang takde bahasa ko ni...

jadik bai...kolo la ada orang yang duk tetiba bagi nasihat kat ko tu bai..kenala ko rasa macam ko takde kena hujung pangkal dengan menda tu, amik jek...tak salah kolo ngambik nasihat orang...sebab besok, kolo jadik baik pun ngko...bukannya aku...yang naik gak saham kat endut-endut, ko...lainla kolo ko jadik baik saham aku naik...ada gak mungkin ko tak hingin benda tu jadik betul tak??ni pun ntah ko dek jek ke tak pun ko amik pot menda aku membebel pepanjang ni ntah...

notahangit: sebab ko tak reti bahasa, aku cakap jek loghat muor...rerasa kalo korang yang baca tu rajin nak translate, korang translate la kan...

6 comments:

nora said...

bai mane tu????
ko cakap kat aku
bia aku babai sama dia

ko tgh serius ek??
ok da babai

pstt senyum sikit ^_^

ENTRY HOT : Lucah Day :p

Along Tapa said...

nora

takdela...aku sebenornya saje jek try buat entri pakai loghat muor penuh...lusa nak balik..kang aku lak jadik tak faham...

littleBig said...

hahaha. 1st entri yg sda lama di post saya xphm 1 pun! hahaha

Along Tapa said...

littleBig

punyala lama aku tak update nak bagi ko faham betul2..tak faham gak ek..adoyai~

Muhd Aizie said...

aku orang johor bro . so aku faham laa jugak loghat muar nie siket-siket . hahah .

Along Tapa said...

Muhd Aizie

lorh..patutnya ko faham penuh jie...nampak nowh dah jarang pakai dah loghat johor ni ek...