Monday, April 11, 2011

Penyakit..penyakit...apa ubat ko...

Arakian

Harap mahap sebab kat entri lepas aku emosi gila babi..tapi sekarang ni makin aku jadik emosi gila babi...sebabnya aku dah dapat ketulahan sebab marah kat semua orang...ubatnya, aku dapat batuk dengan selsema...dan padan muka aku dah berapa hari tak bebaik lagi...

jadik, disebabkan penyakit kualat korang ni, aku pun nak cerita pasal penyakit yang makin merebak kat dunia ni...memang dasar manusia tak reti serik...gasak la..kalo tak aku duduk menyalak pasal pe'el manusia-manusia yang tak sador diri ni, sape lagi nak buat??kan??ok..meh kita cerita pasal penyakit yang makin teruk kat masyarakat kita ni...nak-nak sesama melayu islam ni...orait??GB stail, pointform...

  1. penyakit malas....ni memang semua dah tentu ada...kalo setakat bermalas-malasan tu, aku boleh blah lagi..tapi kalo dah tahap malas nak mampos, memang taraf pukimak jugak la kan...kalo orang tua-tua dulu, maunya diorang sesah ko dengan batang penyapu....ingatla ek korang...orang-orang tua memang tak suka orang-orang yang dalam kategori pemalas ni jadik menantu diorang...tak kirala kalo korang kelisa ke, korang culas ke, korang kaki nyandor ke, apa-apala gelaran  yang korang bagi...memang diorang tak suka ek...
  2. penyakit isin hati..apa ek isin hati ni??dengki...apa lagi?busung perut, busuk ati, pe'el jebeng...semua tula...biasanya penyakit ni macam orang kena ED..tak test tak tau....nak tau?cuba korang tengok mana-mana orang yang lagi terer dari korang....sure korang nampak jelas sama ada korang ada ke tak de penyakit isin hati ni...macam orang kena ED...kalo dia tak tengok blue, dia pun tak tau yang kontol dia takleh naik...
  3. ni pun sama gak penyakit berbahaya...penyakit JKBHS...atau nama panjang dia penyakit Jangan Kena Batang Hidung Sendiri...orang yang ada sakit ni, kalo bab mengenakan orang, diala yang paling melampau...kengkadang sampai tahap kurang ajor...tapi kalo kena batang hidung sendiri...kengkadang orang tu gurau manja jek...pergghhh mak aih...dia punya marah...macam dunia nak kiamat la bai...kengkadang tu bawak mengajuk sampai 10bulan...kena masa tu la aku rasa macam nak tampor-tampor jek muka...pakkal la aku memikirkan aku ni comel....jadik, aku buat dek jek la ek..
  4. Kuat melatah....ni memang penyakit keturunan...aku tak kata melatah sampai berjoget-joget macam makcik pakcik yang bernasib malang tu...tapi melatah pasal benda tak tentu hala...abis-abis, tengok babi pun nak melatah...maunya diorang tangkap babi tu ramai-ramai, sembelih pastu dilunyai-lunyaikan...cenggitu la lebih kurang...yang paling konek kronik, bila member yang dia kenal buat akaun facebook sebijik macam dia pun dia nak bawak sampai court...punyala pukimak perangai...dah sah la nama pakai social network free...biasala template sama...kalo TERsejibik pun, design la lain..ni nak melampau-lampau nowh pe'el melatahnya tu...aku luku kang baru tau...
  5. ni pulak memang penyakit takde ubat..penyakit penakut...aku tak tau nak salahkan kat sape...mungkin jugak la tok nenek moyang kita...memacam dia momok kan kita..dengan cerita antu tetek la, cerita jin tanah la, cerita mambang kuning la...sampai dah makin besor, orang melayu semua jadik penakut...abis-abis nak cakap benda betul pun takut...walaupun la orang tua dulu kata berani kerana benor...takut kerana salah...tapi benda tu dah bercanggah lak dengan ajaran yang diorang ajor...dalam budi bahasa, kita tak pernah betul....orang lain sentiasa betul...adoyai..berbelit-belit...
aku rasa cukupla ek...kang makin banyak aku reveal penyakit masyarakat kita ni, makin aku rasa fuck up semua ni...

notahangit: ada tak penyakit yang korang nak tambah..mehla tambah ek..

No comments: