Sunday, January 16, 2011

cukup-cukup la tu....

Arakian

entri emo??biasala..ni memang blog emo..kalo tak aku, emo orang lain aku tulis dalam ni...jadik, kalo mana-mana pihak tu terasa, aku mintak mahapla ek...tapi takyahla nak hentam blog ni kat blog korang...tak baik...blog ni tak berdosa....aku yang tulis..baik ko hentam aku...owh...aku terlupa aku tak letak sape aku kat blog ni jadik korang taktau sape aku ek...meh la aku bagitau...aku ialah Along Tapa a.k.a. Gorengbaek kat mana-mana chatbox...orang kat luor kenal aku sebagai....dah cukupla tu...kang citer lebih-lebih, dah susah aku nak melepak kat mana-mana sambil mencuci mata nanti...

jadik, apa benda aku nak cerita arini??ni pasal ada la sorang pakcik ni...rasa macam dah cerita secara pendek...tapi meh aku cerita lagi...bagi satu entri penuh untuk dia...pakcik ni dah agak tua jugak la umur dia...da separuh umur dah kiranya...anak pun ada...kije steady pun ada...meh aku lepaskan tak puas hati aku kat pakcik ni...

wahai pakcik yang budiman, aku cuba taknak ganas sangat dengan pakcik sebab sesuai dengan stail kita orang melayu ni, tak boleh ganas dengan orang tua...bahasa kena halus ek pakcik..takpe..aku cuba haluskan untuk pakcik...dari semenjak aku kecik pakcik...tak..kalo nak dikirakan semenjak aku tak lahir lagi pakcik dah wujud dalam hidup keluarga aku...memang dah macam adik beradik bapak aku dah pakcik kan??terkebetulan pulak nama bapak tu sama...sampai pakcik pun macam terikut-ikut perasan lak adik-beradik dengan bapak aku...tak kisahla...bagusla jalin hubungan persaudaraan tu...tapi meh sini pakcik aku nak cakap..ada satu habit pakcik ni dari dulu aku tak boleh blah...masa awal-awal dulu, aku tau pakcik hidup susah...keluarga pakcik tak suka pakcik sebab pakcik ni miskin...dan semenjak bapak aku kawen dengan mak aku dan terjumpa dan berkawan dengan pakcik, pakcik macam adala kesenangan sikit...yela..kalo kira, dulu gaji bapak aku 1500(dulu 1500 kalo kije telekom tu banyak la ek..,) separuh dia bagi kat pakcik...tolong sebab kesian...memula tu okla tolong...

tapi ni dah kira teruk la pakcik...selepas lebih 20 tahun pakcik..umur pakcik pun dah separuh abad...anak-anak pakcik pun dah sebaya aku....hidup pakcik pun dah senang....taktaula mana datang kekayaan hebat tu...rumah dah ada...bangga low lagik...keta sukan pun dah ada 3,4 bijik...orang gaji pun dah ada...dan lepas lebih 20 tahun tu pakcik, bapak aku pun dah pencen...dah tak kije dah...kitorang tak mengharap pun pakcik atau keluarga pakcik datang tolong...walaupun pakcik anak-beranak selalu cakap nak balas jasa...nak balas jasa...tapi haram pun takde...ehem...terlepas lak...tak kisah la tu pakcik...dan aku ingat lepas pakcik ni hidup senang, okla..kitorang pun kalo ikutkan legala sebab pakcik dah hidup senang dan tak merempat macam dulu...kitorang still hidup macam gini...duduk kat rumah kampung...tapi apsal ek pakcik, lepas 20 tahun tu pakcik tetap sama gak??selalu telefon bapak aku suruh carik duit, arah buat tu buat ni???wahai pakcik yang budiman, bapak aku tu dah tua pakcik...kalo pakcik nak bising pun kenapa aku nak sibuk...bukan aku yang buat semua kije tu??

sebabnya mudah pakcik....bapak aku tu larat dia takat mana jek??nafas pun dah pendek...kije dia aku yang buat semua..jadik, ko kira tak kenapa aku hangin??dahla bapak aku ko hambakan cenggitu....nak suruh aku adik-beradik lak buat...sejak bila kitorang sekeluarga jadik abdi ko??pakkal la aku pikir pakcik ni pakcik..kalo sebaya aku, memang aku dah tangan-tangankan pakcik..apakan daya...disebabkan bapak aku kata satu ayat yang power, terpaksa aku tutup mulut aku...ko nak tau apa??"sabor long...jangan diikut darah bentan...jangan dibawak darah bugis...sebab orang yang panjang akal dia tak cepat naik marah.."..nasib baik ko pakcik...sebab aku tak ikut darah panas aku...

aku taktau la ko buta ke, ko tuli pakcik...aku taktau la mana pegi common sense ko...mungkin ko terlupa nak guna akal ko...kalo ko mintak tolong pun, selagi bapak aku hidup, selagi pesan dia tu aku ingat, memang selagi tu la ko tak rasa penampor bugis aku...lagipun keturunan kitorang tak larat nak terima satu lagi sumpah...dahla kena sumpah takleh jejak kaki kat Kota Tinggi...takkan kat Muor pun nak kena sumpah muntah darah kan??aku appreciate pakcik ajor anak-anak pakcik ingat apa yang kitorang anak beranak dah bagi kat kitorang...tapi tolongla jangan ajor anak pakcik jadik sebijik macam pakcik....owh...mungkin aku silap...anak pakcik dah jadik lagi teruk..sebab jangankan kata nak ingat...siap tengok kitorang pun macam bacin jek...nak buat cemana ek pakcik...kitorang kan orang miskin yang hina dina...tak macam keluarga pakcik yang dahsyat boleh jadik kaya tetiba....

notahangit: bila aku teringat jek balik cerita ni, mula la nak tulis macam buat novel...mekasih la pakcik sebab bagi aku idea berkoyan-koyan nak lepaskan tak puas hati aku kat sini....jasamu memang tak terkenangla pakcik...bontot lu...

5 comments:

ANATI SOKI said...

ko bg je long... hehehe.. pukooooi.. wakakak

Along Tapa said...

ANATI SOKI

tak baik dowh..ganyut dah tu..

d_tieah said...

Mmg emo lah long..
Aku tak suka bc blog ni..
Tp aku gigh bc sbb aku nak komen..
Huhh..

nora said...

bontot lu.....Ape??? apsal ko tak smbng???

lalallalala senyum senyum =)

Along Tapa said...

d tieah

haha...sebab ko mesti bad mood kalo baca kan??sian ko tieah...


nora

haha...apsal ko tak sambung jek...