Tuesday, January 11, 2011

Kata adik beradik...cenggini ke??

Arakian,

lagi sekali...bagi yang taktau, takpe...aku kenalkan..selamat datang ke Hangit habis dah(HHD) kawasan entri bernada emo dan menusuk kalbu...kalo korang nak rasa kesakitan hidup kat dunia ni, kalo korang nak cerita pasal kebabian makhluk-makhluk bernama manusia kat dunia ni, korang bacala ni...memang saje aku kompilasi kat korang sume luahan-luahan sume orang termasuk aku kat dalam blog ni...

eh??intro blog lak aku letak...gasakla...ni aku nak cerita pasal kebabian jenis adik beradik ni...ni bukan hal adik beradik aku atau korang tapi adala sesetengah orang tu...tapi baik kita ambik buat teladan...kalo korang taknak pun, pedulik apa aku...jadik macam biasa...ambik roh, masuk dalam situasi orang tersebut dan aku akan bercerita dari pandangan ketakpuasan hati orang tu...jadik, meh sini aku tolong luahkan...

cenggini ke kata adik beradik??masa tang ko kecik, punyala beria aku jaga...aku taula aku belajor tak pandai...takat SPM jek...bukan aku tak boleh nak sambung belajor tau tak bangang??aku ada kelayakan..tapi ko tanyala mak...apa yang aku dah buat?sebab aku sayangkan korang sebagai adik, sebabkan aku pikirkan masa depan korang, aku tak sambung...aku berenti tingkatan nam...aku tolong mak noreh...pagi-pagi buta aku ikut mak...nak carik duit lebih..nak bagi ko makan, nak bagi ko dapat sekolah...tak lama lepas tu aku dapat kije gomen..senang sikit hidup..mak pun dah takyah kije...adik-adik yang berderet-deret semua berjaya aku tanggung hidup sampai ko dah jadik sebesor umat...masing-masing dah ada kije, dah hidup steady...ada anak, ada keta, ada rumah batu 3,4 kali lagi besor dari rumah aku...senang hati aku...

ko ingat tak lagi masa korang nak kawen dulu sape yang menjayakan kije kawen korang??aku rasa korang lupa..masa tu apa la yang ko pikir...setakat kompol duit, nak buat bayor hantaran dengan mas kawen jek...ada ko pikir majlis??takde dik..aku tolong jadikkan majlis ko...waima masa tu duit sesen pun takde dari poket aku...aku pegi sana, aku pegi sini...kelentong sana, kelentong sini..hutang sana, hutang sini sebab nak jadikan majlis ko...ko apa rasa??takde...ko tak perasan...ko just rasa suka dapat kawen jek...tapi ko lupa aku yang menjayakan kenduri ko tu...hasil hutang aku la yang jadikkan majlis kawen ko...air tangan aku yang semua jemputan makan...hasil perit penat lelah aku yang buatkan ko tersenyum bangga depan mertua ko...mungkin ko tak perasan semua tu...

tu cerita ko dik..ni cerita ko pulak ipor aku...aku kalo ikutkan boleh taknak pedulikan ko...tapi sebabkan ko adik bini aku, aku anggap ko macam adik aku..ni pun cerita ko kawen dulu dik...ko ingat tak semua adik beradik ko boikot majlis kawen ko??taknak buat...sebab tak sukakan bini ko tu??ni la dik jantannya yang tolong jalankan majlis ko..ko ingat lagi kan kita sama-sama pegi berhutang kat sedara ko nak tumbangkan lembu...nak jadikkan majlis ko dulu??ko ingat lagi kan lepas majlis tu kita takde duit nak bayor?ko tolak semua hutang kat aku...sebab ko dah takde duit habis sume kat kije kawen tu...aku ambik hutang ko dik..ko tau kan orang yang kita hutang tu siap hantor budak lagi nak belasah aku sebab tak dapat bayorkan hutang ko??sampai ugut nak patahkan kaki aku??lepas tu last-last aku dapat gak setel...berbalik-balik aku mencarik duit...sampai arini aku ingat ko cakap kat aku.."sampai mati aku takkan lupa jasa ko kat aku"..betul terasa gembira aku masa tu...

tapi tu cerita dulu...ni jam??aku dah susah...keta orang bagi..harta aku pun tula rumah aku menumpang kat tanah orang...kije dah takde...duit pun kalo ada bila aku keluor pegi menebas...kalo larat, dapatla..kalo tak larat, harap la ehsan orang...lagipun aku dah tua...parat mana jek la tenaga aku...tak kisahla..tu nasib aku...tapi kenapa ko pegi tabur fitnah kat rumah mak ko??cerita aku bukan-bukan??sampai aku datang melawat mak, ko tuduh aku datang sebab nak tutuh reta mak sikit-sikit??ko ingat hina sangat ke aku ni??walaupun aku ni dah tua, tapi aku ada akal, ada tulang 4 kerat lagi..tak hingin aku nyusahkan orang tua tu...ko anak dia takkan ko tak faham resmi mak ko tu...dia memang kalo boleh semua dia nak bagi kat anak-anak dia...ke ko takleh terima aku sebagai keluarga ko lagi??kalo cenggitu, cakapla..aku tak muncul lagi depan muka korang...padanla abang ko dulu tak balik-balik...merajuk dengan perangai korang adik beradik yang hina dia...hanya disebabkan dia tak mewah...

eh???lari lak roh tu...maybe dia rasa dah terlampau kecewa, hina kot dengan perangai adik beradik dia...sampai badan aku yang kecik molek ni tak dapat tanggung emosi yang maha berat tu...sampai dia tetiba ter"escape" lak dari mood aku...ok cukupla untuk entri HHD ni...korang carikla sendiri pengajaran dia...

notahangit: masa aku dengor cerita ni, aku sendiri terasa emosi dia...dan tetiba aku terpikir kat adik-adik aku...harap-harap janganla diorang jadik cenggini besok...dan harap gak aku pun tak jadik cenggini gak...riso lak...

8 comments:

iwan_dextrous said...

nasib bek ko abg ipar yg bek..hihihihi

tpi bkn ke air yg dicincang x kn putus

Along Tapa said...

iwan dextrous

air ni jam kalo kena potong jek dah terus takde...nak2 kalo tak bayor..cenggitula skang...bukan macam dulu air pakai telaga, sungai..

nora said...

ala ko ni potong arrr, ending pe?? next pe jd

alaaaaaa

Along Tapa said...

nora

haha...roh tak dapat masuk...bizibody ko ek...

Dark Half said...

iskkkk...terer btoi ko ber'empathy' kan? siap bleh rasa perasaan mamat tu. ke kisah benar ni? hidup emo!

Along Tapa said...

Dark Half

hehe..ni a piece of kisah benar bai..

De Mois said...

Woi..aku dapat rasa la kesedihan 2. Nasib baik tergantung ceritanya. Kalau tak, dah nk banjir dah umah aku ni. Hehe..tak patut la jd macam ni.
Cuba ini pula :
Babak standard dalam drama

Along Tapa said...

De Mois

aik??reti ko tacing2 ek...sensitif gak ko ni...